Introduction

Näin järjestät onnistuneen etäistunnon

Näin järjestät onnistuneen etäistunnon

Tähän blogipostaukseen on koottu koeteltuja vinkkejä onnistuneen etäistunnon järjestämiseen. Etäistunto voi olla etäpalaveri, webinaari, etäopetus tai mikä muu tapaaminen tahansa.

Ennen etäistuntoa

  • Valmistele etukäteen etäistunnon kutsu ja jaa osallistujille ohjelma.
  • Ilmoita osallistujille hyvissä ajoin, jos istunnossa tarvitaan kuulokemikrofonisetti tai web-kamera.
  • Ilmoita osallistujille riittävän ajoissa mahdollisista ennakkotehtävistä.
  • Valitse tila, joka toimii parhaiten etäistunnon tavoitteiden näkökulmasta.
  • Varmista, että työympäristösi on rauhallinen, jotta voit keskittyä etäistuntoon eikä mahdollinen taustamelu häiritse sinua itseäsi tai muita osallistujia.
  • Testaa laitteesi – mikrofoni ja kamera – joka kerta ennen istuntoa.
  • Jos jaat videota, varmista etukäteen miten se näkyy osallistujille ja kuuluuko videon ääni.
  • Mieti, onko kameran käyttö välttämätöntä. Videon käyttäminen saattaa heikentää nettiyhteyttä ja näin ollen etäistunnon laatu voi kärsiä.
  • Pohdi, tarvitsetko kollegaa apuun esim. chat-viestien seuraamiseen ja niihin vastaamiseen
  • Tee kaikki mahdolliset asetukset etukäteen (esim. oletuksena mikit mykistettynä ja kamerat pois päältä).
  • Etäistunnon ajaksi laita muut ohjelmat älä häiritse -tilaan, jotta ilmoitukset eivät häiritse näytön jakamista. Sulje myös sähköposti ja estä ilmoitukset etäistunnon ajaksi.Valmistele etukäteen etäistunnon kutsu ja jaa osallistujille ohjelma.

Etäistunnon aikana

  • Toivota osallistujat tervetulleiksi esim. yhdellä dialla, johon on myös jaettu etäistunnon käytännöt. Näin osallistujilla on hetki aikaa tutustua niihin ennen sen aloittamista.
  • Ota huomioon, että osallistujien laitteiden säätöön kuluu alussa aikaa.
  • Kun varmistat, että äänesi kuuluu, kirjoita kysymys myös chattiin: Kuuluuko ääni?
  • Pienellä porukalla voi pyytää “ääninäytteet” kaikilta osallistujilta.
  • Jos osallistujia on pienehkö määrä, voit aloittaa kevyesti kuulumisten vaihtamisella ja johdatella näin itse asiaan.
  • Etäistunnon vetäjänä ilmoita selkeästi heti aluksi yhteisistä käytännöistä:
    • Miten puheenvuorot pyydetään?
    • Onko puheenvuoroilla aikarajoja?
    • Miten osallistujat vastaavat kyselyihin?
    • Miten yhteistä chattiä käytetään?
    • Miten non-verbaalisia toimintoja (esim. peukku) käytetään?
  • Myös mahdollisen pienryhmätyöskentelyn osallistujilla on oltava selkeät ohjeet: 
    • Mitkä ovat ryhmän roolitukset (puheenjohtaja, sihteeri jne.)? 
    • Mitkä ovat ryhmätyöskentelyn tavoitteet? 
    • Mitä konkreettisia tuloksia tuotetaan?
    • Miten tulokset tehdään? 
    • Miten tulokset jaetaan? 
  • Varmista etäistunnon aikana, että pysytään aikataulussa.
  • Lopuksi voit kerätä osallistujien kokemukset chatin, äänen tai kevyen kyselyn avulla. 
  • Jos tiedossa on seuraava kerta, alusta jo sen tavoitteisiin ja silloita tekemistä jatkoon.

Etäistunnon jälkeen

  • Voit testata opitun ymmärtämisen esim. palautelomakkeen kautta.
  • Jaa osallistujille etäistunnon aikana käytetty materiaali ja mahdollinen tallenne.

0 kommenttia “Näin järjestät onnistuneen etäistunnon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *