Tähän blogipostaukseen on koottu koeteltuja vinkkejä onnistuneen etäistunnon järjestämiseen. Etäistunto voi olla etäpalaveri, webinaari, etäopetus tai mikä muu tapaaminen tahansa.
Ennen etäistuntoa
- Valmistele etukäteen etäistunnon kutsu ja jaa osallistujille ohjelma.
- Ilmoita osallistujille hyvissä ajoin, jos istunnossa tarvitaan kuulokemikrofonisetti tai web-kamera.
- Ilmoita osallistujille riittävän ajoissa mahdollisista ennakkotehtävistä.
- Valitse tila, joka toimii parhaiten etäistunnon tavoitteiden näkökulmasta.
- Varmista, että työympäristösi on rauhallinen, jotta voit keskittyä etäistuntoon eikä mahdollinen taustamelu häiritse sinua itseäsi tai muita osallistujia.
- Testaa laitteesi – mikrofoni ja kamera – joka kerta ennen istuntoa.
- Jos jaat videota, varmista etukäteen miten se näkyy osallistujille ja kuuluuko videon ääni.
- Mieti, onko kameran käyttö välttämätöntä. Videon käyttäminen saattaa heikentää nettiyhteyttä ja näin ollen etäistunnon laatu voi kärsiä.
- Pohdi, tarvitsetko kollegaa apuun esim. chat-viestien seuraamiseen ja niihin vastaamiseen
- Tee kaikki mahdolliset asetukset etukäteen (esim. oletuksena mikit mykistettynä ja kamerat pois päältä).
- Etäistunnon ajaksi laita muut ohjelmat älä häiritse -tilaan, jotta ilmoitukset eivät häiritse näytön jakamista. Sulje myös sähköposti ja estä ilmoitukset etäistunnon ajaksi.Valmistele etukäteen etäistunnon kutsu ja jaa osallistujille ohjelma.
Etäistunnon aikana
- Toivota osallistujat tervetulleiksi esim. yhdellä dialla, johon on myös jaettu etäistunnon käytännöt. Näin osallistujilla on hetki aikaa tutustua niihin ennen sen aloittamista.
- Ota huomioon, että osallistujien laitteiden säätöön kuluu alussa aikaa.
- Kun varmistat, että äänesi kuuluu, kirjoita kysymys myös chattiin: Kuuluuko ääni?
- Pienellä porukalla voi pyytää “ääninäytteet” kaikilta osallistujilta.
- Jos osallistujia on pienehkö määrä, voit aloittaa kevyesti kuulumisten vaihtamisella ja johdatella näin itse asiaan.
- Etäistunnon vetäjänä ilmoita selkeästi heti aluksi yhteisistä käytännöistä:
- Miten puheenvuorot pyydetään?
- Onko puheenvuoroilla aikarajoja?
- Miten osallistujat vastaavat kyselyihin?
- Miten yhteistä chattiä käytetään?
- Miten non-verbaalisia toimintoja (esim. peukku) käytetään?
- Myös mahdollisen pienryhmätyöskentelyn osallistujilla on oltava selkeät ohjeet:
- Mitkä ovat ryhmän roolitukset (puheenjohtaja, sihteeri jne.)?
- Mitkä ovat ryhmätyöskentelyn tavoitteet?
- Mitä konkreettisia tuloksia tuotetaan?
- Miten tulokset tehdään?
- Miten tulokset jaetaan?
- Varmista etäistunnon aikana, että pysytään aikataulussa.
- Lopuksi voit kerätä osallistujien kokemukset chatin, äänen tai kevyen kyselyn avulla.
- Jos tiedossa on seuraava kerta, alusta jo sen tavoitteisiin ja silloita tekemistä jatkoon.
Etäistunnon jälkeen
- Voit testata opitun ymmärtämisen esim. palautelomakkeen kautta.
- Jaa osallistujille etäistunnon aikana käytetty materiaali ja mahdollinen tallenne.
0 kommenttia “Näin järjestät onnistuneen etäistunnon”