Näin järjestät onnistuneen etäistunnon

Tähän blogipostaukseen on koottu koeteltuja vinkkejä onnistuneen etäistunnon järjestämiseen. Etäistunto voi olla etäpalaveri, webinaari, etäopetus tai mikä muu tapaaminen tahansa.

Ennen etäistuntoa

  • Valmistele etukäteen etäistunnon kutsu ja jaa osallistujille ohjelma.
  • Ilmoita osallistujille hyvissä ajoin, jos istunnossa tarvitaan kuulokemikrofonisetti tai web-kamera.
  • Ilmoita osallistujille riittävän ajoissa mahdollisista ennakkotehtävistä.
  • Valitse tila, joka toimii parhaiten etäistunnon tavoitteiden näkökulmasta.
  • Varmista, että työympäristösi on rauhallinen, jotta voit keskittyä etäistuntoon eikä mahdollinen taustamelu häiritse sinua itseäsi tai muita osallistujia.
  • Testaa laitteesi – mikrofoni ja kamera – joka kerta ennen istuntoa.
  • Jos jaat videota, varmista etukäteen miten se näkyy osallistujille ja kuuluuko videon ääni.
  • Mieti, onko kameran käyttö välttämätöntä. Videon käyttäminen saattaa heikentää nettiyhteyttä ja näin ollen etäistunnon laatu voi kärsiä.
  • Pohdi, tarvitsetko kollegaa apuun esim. chat-viestien seuraamiseen ja niihin vastaamiseen
  • Tee kaikki mahdolliset asetukset etukäteen (esim. oletuksena mikit mykistettynä ja kamerat pois päältä).
  • Etäistunnon ajaksi laita muut ohjelmat älä häiritse -tilaan, jotta ilmoitukset eivät häiritse näytön jakamista. Sulje myös sähköposti ja estä ilmoitukset etäistunnon ajaksi.Valmistele etukäteen etäistunnon kutsu ja jaa osallistujille ohjelma.

Etäistunnon aikana

  • Toivota osallistujat tervetulleiksi esim. yhdellä dialla, johon on myös jaettu etäistunnon käytännöt. Näin osallistujilla on hetki aikaa tutustua niihin ennen sen aloittamista.
  • Ota huomioon, että osallistujien laitteiden säätöön kuluu alussa aikaa.
  • Kun varmistat, että äänesi kuuluu, kirjoita kysymys myös chattiin: Kuuluuko ääni?
  • Pienellä porukalla voi pyytää “ääninäytteet” kaikilta osallistujilta.
  • Jos osallistujia on pienehkö määrä, voit aloittaa kevyesti kuulumisten vaihtamisella ja johdatella näin itse asiaan.
  • Etäistunnon vetäjänä ilmoita selkeästi heti aluksi yhteisistä käytännöistä:
    • Miten puheenvuorot pyydetään?
    • Onko puheenvuoroilla aikarajoja?
    • Miten osallistujat vastaavat kyselyihin?
    • Miten yhteistä chattiä käytetään?
    • Miten non-verbaalisia toimintoja (esim. peukku) käytetään?
  • Myös mahdollisen pienryhmätyöskentelyn osallistujilla on oltava selkeät ohjeet:
    • Mitkä ovat ryhmän roolitukset (puheenjohtaja, sihteeri jne.)? 
    • Mitkä ovat ryhmätyöskentelyn tavoitteet? 
    • Mitä konkreettisia tuloksia tuotetaan?
    • Miten tulokset tehdään? 
    • Miten tulokset jaetaan? 
  • Varmista etäistunnon aikana, että pysytään aikataulussa.
  • Lopuksi voit kerätä osallistujien kokemukset chatin, äänen tai kevyen kyselyn avulla. 
  • Jos tiedossa on seuraava kerta, alusta jo sen tavoitteisiin ja silloita tekemistä jatkoon.

Etäistunnon jälkeen

  • Voit testata opitun ymmärtämisen esim. palautelomakkeen kautta.
  • Jaa osallistujille etäistunnon aikana käytetty materiaali ja mahdollinen tallenne.

0 kommenttia “Näin järjestät onnistuneen etäistunnon

Leave a Reply