Introduction

Saavutettava viestintä palvelee kaikkia

Saavutettava viestintä palvelee kaikkia

Saavutettavuus on päivän sana, mutta kielteisessä sävyssä: saavutettavuusdirektiivillä uhkaillaan julkisia organisaatioita, saavutettavuuden nimissä vedotaan erityisryhmien oikeuksiin, saavutettavuuskoulutuksia ja seotusopastusta tuodaan pakkopullana sisällötuottajille… Niskasta kiinni ja direktiivillä selkään, jos ei se muuten suostu.

Ei kai se näin mene? Eikö saavutettavuus ole iloinen asia?

Kun palvelut ovat teknisesti ja sisällöllisesti saavutettavia, edistetään toki yhdenvertaisuutta. Mutta samalla tuetaan viestinnän laajaa ja monipuolista tavoittavuutta (myös organisaation sisällä) ja luodaan kilpailuetua erottumalla muista.

Erilaisia ihmisiä ja erilaisia tilanteita

Kun saavutettavuuden ottaa jokapäiväiseksi näkökulmaksi ja muuttaa toimintatapojaan alusta alkaen, lopputuotteista eli sisällöistä tai palveluista tulee kenelle tahansa käytettävämpiä. “Saavutettava” viestintä ei ole asia, joka tehdään “tavanomaisen” viestinnän päälle tai sen jälkeen, vaan saavutettavan viestinnän on mahdollista tavoittaa kaikki käyttäjät yhdellä kertaa heidän ominaisuuksistaan riippumatta. Saavutettavassa palvelussa ja sisällössä on otettu alusta alkaen huomioon erilaisten yleisöjen tarpeet ja ihmisten erilaiset tilanteet.

Kyse ei ole vain yksittäisen ihmisen ominaisuuksista, osaamisista tai mahdollisuuksista, vaan myös erilaisista tilanteista, joissa palveluja ja sisältöjä käytetään. Sama käyttäjä on usein erilaisessa tilanteessa: työpaikan pöytäkoneella omassa huoneessa on erilaista käyttää sisältöä kuin kännykän varassa bussin penkillä ilman kuulokkeita.

Saavutettavuus ei ole kulu vaan voiton lähde

Saavutettavan palvelun tai sisällön tekemisen ei tarvitse olla erityisen vaikeaa tai kallista. Se tietysti vaatii perehtymistä teknisen ja kognitiivisen saavutettavuuden periaatteisiin ja toteutustapoihin, mutta kerralla oikein ja kerralla kaikille tekeminen on silti tehokkaampaa kuin

  • käyttäjäryhmien jättäminen palveluiden ja sisältöjen ulkopuolelle
  • erilaisten versioiden rakentaminen ja ylläpitäminen erilaisille ryhmille
  • sisältöjen ja palveluiden korjaaminen jälkikäteen.

Alla lisää hyviä perusteluja saavutettavaan viestintään posin kautta:

Esteetöntä opiskelua: saavutettava viestintä
Saavutettavasti: ohjeita verkkosisältöjen ja viestinnän saavutettavuudesta

0 kommenttia “Saavutettava viestintä palvelee kaikkia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *