Apuvälineitä dokumenttien saavutettavuuden arviointiin

Microsoft Office -dokumenteissa on suppea helppokäyttöisyyden tarkistustoiminto. Sen avulla on mahdollista arvioida dokumentin saavutettavuus. Tarkistustyökalun tuloksissa näkyvät mahdolliset virheet, varoitukset ja korjausohjeet. On tärkeä korjata ainakin kaikki virheet, mutta myös varoituksista on hyvä päästä eroon korjausohjeiden avulla. 

Näiden tarkistustoimintojen lisäksi voi hyödyntää myös ruudunlukuohjelmaa saavutettavuuden tarkistamiseen. Dokumentissa olevan navigoinnin toimivuus ja sisällön oikea järjestys on mahdollista tarkista myös pelkällä näppäimistöllä.

PDF-dokumenttien saavutettavuus on mahdollista arvioida hyödyntäen Adobe Acrobat DC -ohjelmaa. Acrobatin täydellinen tarkistustoiminto tarkistaa, onko PDF-tiedostossa tietyt esteettömien PDF-tiedostojen ominaisuudet. 

Esteettömien PDF-tiedostojen luominen ja esteettömyyden tarkistaminen (Acrobat Pro)

Tarvitseeko sinun organisaatiosi apua saavutettavien dokumenttien tuottamiseen? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!
info@avu.fi
044 2412 596

0 kommenttia “Apuvälineitä dokumenttien saavutettavuuden arviointiin

Leave a Reply